ASANY – pozycje jogi


Jedną z najważniejszych ośmiu członów jogi jest asana-pozycja.
„Asana nie jest postawą , którą przyjmuje się w sposób mechaniczny. Musi tu mieć miejsce proces myślenia, na końcu którego osiąga się równowagę między ruchem a oporem , jaki stawia ciało” (B.K.S.Iyengar)
Poszczególne pozycje jogiasany można podzielić na grupy, z których każda ma trochę inny wpływ na organizm człowieka.

Pozycje stojące

Techniki wykonywane w pozycji stojącej są dynamiczne i energetyzujące. Pozycje stojące są szczególnie ważne na początku .Stanowią podstawę dla dalszej praktyki. Dzięki nim ćwiczący zapoznaje się ze szkieletowo-mięśniową budową ciała oraz uczy się używać inteligencji, aby świadomie pobudzać te części swojego organizmu.. Wzmacniają całe ciało, budują siłę, muskulaturę i determinację.

Asany w pozycji siedzącej

Wszystkie pozycje siedzące poprawiają elastyczność bioder, kolan i kostek.
Obniżają  napięcie mięśni krtani i przepony, ułatwiając w ten sposób oddychanie. Wzmacniają kręgosłup, uspokajają umysł i uelastyczniają mięsień sercowy.

Skręty 

Pozycje rozciągające boczne (skręty) uelastyczniają i odmładzają kręgosłup, usuwają sztywność barków, działają na organy wewnętrzne, usuwają kłopoty z biodrami, plecami i pachwinami. Gdy kręgosłup staje się bardziej elastyczny, poprawia się dopływ krwi do zakończeń nerwowych.

Pozycje odwrócone 

Wszystkie pozycje odwrócone odmładzają  i regenerują ciało, poprawiają krążenie, mają doby wpływ na pracę gruczołów dokrewnych oraz wzmacniają odporność organizmu.
Narządy wewnętrzne znajdując się w  pozycji odwróconej, dostają zwiększoną dawkę energii, podobnie jak mózg, do którego napływa większa ilość krwi. Nogi doskonale odpoczywają , ponieważ nie spoczywa na nich ciężar ciała . Tych pozycji, z uwagi na zakłócenie naturalnego przepływu krwi, nie powinny wykonywać kobiety w czasie menstruacji.

Skłony 

Mają działanie uspokajające i wyciszające. Wpływają korzystnie na narządy brzuszne, kręgosłup i miednicę . Łagodzą napięcia i usuwają zmęczenie.

Wygięcia do tyłu   

Wzmacniają kręgosłup, ramiona i nogi. W pozycjach tych mięśnie brzucha rozciągają się , zaś kręgosłup i biodra staja się bardziej elastyczne. Pozycje te dostarczają bardzo dużo energii i entuzjazmu, mają działanie antydepresyjne, rozwijają wiarę w siebie i otwartość wobec świata.

Pozycje relaksacyjne

Pozwalają szybko usunąć zmęczenie, uspokoić się , całkowicie rozluźnić ciało i umysł oraz zregenerować siły.