Joga a zdrowie

W kształtowaniu rozwoju jednostki joga posługuje się asanami, czyli pozycjami ciała służącymi do oczyszczania i ożywienia każdej komórki ciała. Asany były doskonalone w  ciągu wieków tak, aby ćwiczeniu można było poddać każdy mięsień, nerw i gruczoł – zapewniając ładną budowę ciała i utrzymując je w zdrowiu. Nieruchoma i wygodna pozycja ciała przyczynia się do wytworzenia psychicznej równowagi i przeciwdziała chwiejności umysłu, usuwa zmęczenie i kojąco oddziaływuje na nerwy.
Asany poprzez systematyczną praktykę dają stabilność, zdrowie i lekkość, utrzymując ciało w harmonii z naturą. Wiele nazw asan pochodzi od roślin, owadów, zwierząt, imion legendarnych bohaterów i mędrców w celu przyuczenia umysłu
do szacunku dla całego stworzenia oraz do rozwoju empatii wiodącej do głębszego rozumienia egzystencji i odpowiedzialności za jej losy.
Joga jest najlepszą formą ćwiczeń. Prawidłowe ich wykonywanie przydaje ciału lekkości, zwiększa możliwości pracy i odporność na choroby i niewygody.
Asany ćwiczą równomiernie wszystkie części ciała: przednią i tylną, boczne
i wewnętrzne. Każda pozycja jest całością samą w sobie, w której każda część ciała odgrywa swą szczególną rolę i żadna nie jest pominięta. Ruch ma miejsce przy zmianach pozycji lub miejsca. Asany, mimo że sprawiają wrażenie statycznych, są pełne wewnętrznej dynamiki. W czasie praktyki wykonywany jest pełen zakres ruchów. Wymagają one zręczności, inteligencji i pilności. Żadna część ciała ani umysłu nie zostaje pominięta, jeżeli asana wykonywana jest w sposób prawidłowy.
Istnieje ogromna różnica miedzy praktyką jogi i ćwiczeniami innego rodzaju.
W przeciwieństwie do ćwiczeń fizycznych, które oddziaływają wyłącznie na powłokę zewnętrzną człowieka, asany mają także działanie psycho-fizjologiczne. Asany rozwijając świadomość ciała, generują wewnętrzną świadomość i stabilizują umysł.
Joga to kultywacja ciała, umysłu i ducha. W ćwiczeniach fizycznych ruchy również mogą być wykonywane dokładnie, lecz w jodze precyzja asan rozwija głębszą świadomość i daje równowagę ciała i umysłu.
Asany rozwijają mięśnie, podobnie jak ćwiczenia fizyczne, odnoszą się jednak bardziej do fizjologii niż tylko do sprawności fizycznej. Wzmacniają i rewitalizują takie organy jak: wątroba, śledziona, jelita, płuca i nerki. Każda asana ma wpływ na cały system, jakim jest człowiek. Jest to ćwiczenie organiczne, dzięki któremu ciało pozbywa się trucizn. Układ trawienny jest jednym
z najważniejszych, od którego zależy dobre zdrowie całego organizmu.
Jego złe funkcjonowanie leży u podstaw wielu chorób, a asany są niezawodnym sposobem zapobiegania im.
Praktyka asan i pranajamy sprowadza do stanu optymalnego również układ oddechowy, zapewniając odpowiednią ilość tlenu i poprawiając krążenie krwi. Gruczoły wydzielania wewnętrznego są bardzo ważne. Zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka zależy od ich prawidłowego funkcjonowania. Pewne asany działają stymulująco na te gruczoły, a inne  normalizują ich nadmierną aktywność i utrzymują równowagę hormonalną w organizmie.
Asany i pranajama są wielce pomocne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, nerwów i kręgosłupa. Mózg jest źródłem procesów myślenia, rozumowania, zapamiętywania, postrzegania i kierowania. Kontroluje świadome i nieświadome ruchy ciała. Ciało i mózg cały czas wzajemnie działają na siebie. Problemy, które niesie życie, powodują, że znajduje się on stale w stanie stresu i zmęczony mózg oddziaływuje na cały system. Stały stres wywołuje stan napięcia i zmartwienia, które prowadzą do nerwic, neurastenii, histerii i wielu innych chorób psychoneurotycznych. Takie asany jak sirszasana, sarvangasana, halasana oraz setu bandha sarwangasana dostarczają do mózgu świeżą krew i powodują, że jest on aktywny, czujny
i jednocześnie odpoczywa. Joga ma tę niezwykłą, unikalną zaletę, że uspokaja nerwy, wycisza mózg i powoduje, że umysł staje się spokojny i świeży.
Joga może być praktykowana przez wszystkich i w każdym wieku.
Jest szczególnie korzystna dla osób po 40-tce, gdy mechanizm samo uzdrawiania organizmu zaczyna już słabnąć i zmniejsza się odporność na choroby. Joga generuje w ciele energię i zapobiega jej rozpraszaniu. Osoba praktykująca jogę jest energiczna i pełna życia. Minimalnym wysiłkiem można osiągnąć maksymalne korzyści. Joga pomaga wypełniać codzienne obowiązki, pomaga również utrzymać ładna cerę i ogólną dobrą formę. Bez przesady można powiedzieć, ze joga jest wręcz idealna dla kobiety we wszystkich sytuacjach i okolicznościach, które przynosi codzienne życie.

Sztuka jogi ma unikalny charakter. Oferuje wszystko w zależności od potrzeb. Jest wyjątkowo dobra dla kobiet, które z powodu obowiązków rodzinnych, szczególnie powinny być zadowolone z tego, że mogą wykonywać te wspaniałe ćwiczenia w zaciszu i wygodzie własnego domu.

Joga odgrywa ponadto jeszcze inną rolę. Nie tylko zapobiega chorobom,
ale ma też właściwości lecznicze. W przeciwieństwie do innych systemów jej celem jest rozwój symetrii w ciele, koordynacji i wytrzymałości. Pobudza organy wewnętrzne i przyczynia się do ich harmonijnego funkcjonowania.

Joga to naturalny sposób leczenia. Proces jest powolny lecz pewny.
Nikt nie może zaprzeczyć osiągnięciom współczesnej medycyny. Leki mogą być wielce pomocne, a joga może być ich dopełnieniem przyśpieszając powrót
do zdrowia. Czasem lekarstwa mają niekorzystne działania uboczne i joga pomaga przeciwdziałać im. Joga wzmacnia naturalne siły obronne organizmu. W przypadku chorób chronicznych stan zaawansowania choroby i jej natężenie może być kontrolowane dzięki praktyce jogi. Gdy zachodzi konieczność operacji, korzystnie jest praktykować jogę przed operacją, ponieważ uspokoi nerwy i organy wewnętrzne,
a także wyciszy umysł. Po operacji ćwiczenia jogi sprzyją szybszemu gojeniu się rany i przyspieszają powrót do sił. W takich okolicznościach jak wypadki, gdy inne formy ćwiczeń są niemożliwe, drzwi jogi stoją otworem.

Asany są bardzo pomocne przy zmęczeniu i bólach. Asany nie tylko pomagają chorym powrócić do zdrowia, lecz także pomagają zdrowym utrzymać ich dobry stan.

Joga ma również do zaoferowania cos szczególnego lekkoatletkom i innym sportsmenkom.

Asany pomagają skorygować błędne ruchy, które mogą być powodem nadwyrężeń i  zwichnięć. Uwalniają od napięć i dają szybkość, elastyczność, silę, wytrzymałość i koordynację całemu systemowi. Gdy sportowcy, obojga płci, są wyczerpani mogą z łatwością przywrócić dobre samopoczucie za pomocą asan.
Asany zwiększają również zakres ruchów.

Praktyka jogi ma ogromny wpływ na charakter i czyni osobę praktykująca silną moralnie i umysłowo. Jej postawa wobec życia jest bardziej pozytywna i tolerancyjna. Duma i egoizm znikają, a pojawia się skromność i pokora. Taka osoba staje się bardziej rozważna, troskliwa i uważająca oraz uzyskuje intelektualną klarowność.
Jest to droga ku stanowi kontemplacyjnemu.

Praktyka asan i pranajamy doskonale zdała egzamin czasu na przestrzeni wielu wieków i nadal spełnia oczekiwania kobiet i mężczyzn w ich poszukiwaniach doskonałego zdrowia i szczęścia.